Ofte stilte spørsmål
Hva er ConvenePay?
ConvenePay er vår mobilbetalingsløsning som gjør at du raskt og enkelt kan betale for din konsultasjon med mobilen.
Hva trenger jeg for å betale med ConvenePay?
Dersom virksomheten tilbyr mobilbetaling, trenger du kun en smarttelefon, nettbrett eller PC, samt internettilgang (WiFi eller mobildata) for å gjennomføre betalingen. Du vil motta en SMS med betalingslenke og kode (fire siffer) i etterkant av konsultasjonen. For å betale fra nettbrett eller PC, skriv inn lenken du har mottatt i SMS-en, i nettleseren du bruker.
Klikk her for å se en enkel guide for hvordan du betaler med mobilen.
Hvor lang tid har jeg på å betale?
Fra du mottar betalingslenken på SMS har du 24 timer til å gjennomføre betalingen via ConvenePay. Du kan velge betalingsmetoden som passer deg – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps dersom sistnevnte er aktivert hos bedriften.
Hvilke betalingsmetoder kan jeg velge mellom?
Med ConvenePay kan du enkelt velge den betalingsløsningen som passer deg – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps.
- Betal senere: Du vil motta en faktura fra oss på vegne av bedriften. Fakturaen sendes gjennom elektronisk varsling via SMS eller til din folkeregistrerte adresse. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
- Visa/Mastercard: Følg betalingsinstruksjonene videre for valgt betalingsmetode.
- Vipps: Følg betalingsinstruksjonene videre for valgt betalingsmetode. Dersom Vipps ikke vises, er ikke Vipps et betalingsalternativ hos bedriften.
Hvordan kan jeg få kvittering for betalingen?
For å få kvitteringen tilsendt på e-post, må du oppgi e-postadressen når du gjennomfører betalingen. Dersom du ikke har en e-postadresse, men ønsker kvittering så kan du ta en skjermdump av bekreftelsen som vises på skjermen.
Har dere en veiledning eller guide for hvordan mobilbetaling fungerer?
Ja, her finner du en veiledning som viser deg hvordan du steg-for-steg gjennomfører mobilbetaling via ConvenePay.
Hvilke språk er tilgjengelig i ConvenePay?
ConvenePay finnes på følgende språk: norsk, svensk, dansk og engelsk. Språk kan enkelt endres ved å klikke på «Språk» øverst til høyre.
Er det fakturagebyr på mobilbetaling?
Nei. Mobilbetaling er ikke en faktura, men en måte å betale for tjenesten på. Du kan velge den betalingsmetoden som passer deg best – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps dersom dette er aktivert hos bedriften. Ved «Betal senere» vil du motta en faktura fra oss på vegne av vår oppdragsgiver. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
Når vil jeg motta SMS med betalingslenke?
SMS-en med personlig betalingslenke og kode (fire siffer) blir sendt ut påfølgende dag mellom kl. 08.00–10.00. Har du valgt mobilbetaling som en betalingsmetode fra betalingsterminalen vil du motta SMS samme dag. Tidsfristen på 24 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en.
Kan koden i SMS benyttes flere ganger?
Koden (fire siffer) som står oppgitt i SMS-en fra ConvenePay kan kun benyttes en gang. Dersom du prøver å skrive den inn etter gjennomført betaling, vil du få beskjed om at betalingen allerede er gjennomført.
Hvem står som avsender av SMS-en?
ConvenePay er avsender av SMS-en med betalingslenke og kode (fire siffer).
Hvilket mobilnummer benyttes i utsendelse av SMS?
ConvenePay mottar brukerens mobilnummer som en del av betalingsgrunnlaget fra oppdragsgiver. Du kan selv legge inn eller oppdatere ditt mobilnummer på betalingsterminalen eller gi beskjed til bedriften.
Hva skjer hvis jeg ikke har rukket å betale innen tidsfristen?
Dersom du ikke betaler innen tidsfristen på 24 timer vil du få tilsendt en faktura med fakturagebyr. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse.
Blir kortopplysningene mine lagret?
Kortopplysningene dine blir ikke lagret. Om du ønsker å lese om hvordan vi innhenter og ivaretar ditt personvern, kan du lese mer om det her.
Kan jeg se betalte og ubetalte regninger?
Nei, ConvenePay er kun en mobilbetalingsløsning.
Jeg har frikort, men har likevel mottatt SMS med betalingslenke?
Ikke alle utgifter dekkes av frikortet, eksempelvis bandasjemateriell, medisiner, uteblitt fra avtalt time eller lignende må betales selv om du har frikort. Dersom du har betalt for tjenesten, vil du få egenandelen refundert fra Helfo.
Hva skjer med betalingen hvis det ikke var dekning på konto da jeg skulle betale?
Tidsfristen på 24 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en. Om du ikke rekker fristen for å gjennomføre mobilbetalingen, vil du motta en faktura fra oss på vegne av bedriften. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
Hva skjer med betalingen hvis det ikke var internettdekning da jeg skulle betale?
Tidsfristen på 24 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en. Om du ikke rekker fristen for å gjennomføre mobilbetalingen, vil du motta en faktura fra oss på vegne av vår oppdragsgiver. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.